CAIXES…I CAIXES (Ferran González- MCEP País Valencià)

Caixes de treball, caixes d’aprenentatge, caixes pedagògiques Rellegir l’obra d’Elise i Celestin Freinet és un exercici molt recomanable. D’entre tota l’extensa obra d’ambdós mestres, i nombrosos seguidors que han compartit la seua pràctica pedagògica i ho han reflectit en el paper, sempre hi ha alguna troballa interessant. Una troballa que ens mostra l’amplitud de mires i la importància i vigència d’aquesta pedagogia. En el món de la literatura pedagògica se sol dir que tot està inventat. Però per diferents motius (per ignorància, per desconfiança o per tindre una visió educativa contrària) s’han obviat tècniques i metodologies que ja resultaren adequades (pràctiques, funcionals, respectuoses amb l’alumnat) fa unes quantes dècades. El cas de les caixes d’aprenentatge n’és un d’ells. Gràcies a la companya Rosella Tormo, amb qui he tingut moltes converses al voltant del tema, vaig arribar a la primera referència que he trobat sobre aquesta proposta metodològica. Dins de La pedagogía Freinet por quienes la practican, Claude Charbornnier dedica tot un capítol a un reportatge sobre les classes d’Albert Cuchet a una escola de Grenoble als anys 70 del passat segle. És interessant com en un moment del reportatge Cuchet diferencia les caixes de treball de les caixes pedagògiques. Per a ell, les segones són propostes tan guiades que l’alumnat no es planteja preguntes o se les planteja menys. Serien el que actualment es coneixen com caixes d’aprenentatge o d’investigació en moltes escoles. En aquest tipus de caixa s’obvia un dels elements fonamentals de la pedagogia Freinet: el tempteig experimental. La importància de les caixes de treball rau precisament en això, a donar el material en brut per afavorir un primer tempteig preliminar: imants, lents i llums, cablejat i peretes, piles… I quan l’alumnat no sap què fer-ne ja es passa a la discussió en grup. És el germen del camí científic que va de la reflexió a l’experimentació generant noves hipòtesis i noves experimentacions. Una caixa de treball on les guies i fitxes són complementàries com a eines de superació i verificació, en tos cas. I la part del mestre/a? Doncs es dedica a suggerir modificacions, proposar idees suplementàries o fer aparéixer analogies. A banda del necessari temps de treball amb la caixa cal un temps de fer balanç, de posada en comú al grup on es mostren les investigacions acabades, els problemes i es comparteixen conclusions. Ferran.