CELEBRACIÓ DE L’11F A L’IES RASCANYA DE VALÈNCIA- Isabel Peris (MCEP-País Valencià)

Ja queda menys per a l’11 de febrer en què se celebra el Dia Internacional de la xiqueta i la dona en la ciència, i volia contar-vos les activitats que vam desenvolupar el curs passat a l’IES Rascanya-Antonio Cañuelo de València per aquesta motiu.

En intentar contextualitzar una de les activitats que férem crec que m’ha quedat un text un poc llarg, tot el que conte és resultat de 3 o 4 cursos que hem fet estes activitats a l’institut, i el que vos conte són propostes que de segur podeu adaptar, ampliar o simplificar. Espere que vos resulte d’interès.

Des de fa uns cursos a l’institut hem preparat diverses activitats centrades en el paper de les dones, tant del passat com del present, en les diverses àrees STEM. Una d’aquestes activitats és el muntatge d’una gimcana resultat de la col·laboració directa entre el departament d’Educació Física i el seu alumnat de TSEAS (Tècnic Superior en Ensenyament i Animació Socioesportiva), que preparen la gimcana al pati i algunes de les proves, i el departament de Física i Química que en aquest curs va treballar els continguts de la gimcana amb l’alumnat de Cultura Científica de 1r de batxillerat, també comptem amb la col·laboració de la resta de departaments de STEM i Informàtica que preparen algunes proves senzilles per al joc.

L’alumnat de 2n d’ESO en grups de 3 o 4 alumnes juga la gimcana, l’objectiu és emplenar uns encreuats buscant pistes sobre diverses dones científiques que troben en els cartells que els han preparat les companyes i els companys de Cultura Científica i que estan distribuïts pel pati però que sols poden llegir després d’haver superat una prova preparada per l’alumnat de TSEAS. Preparem 3 gimcanes, de manera que el joc es controla pel temps, no és competitiu, al final tots tenen la seua medalla-galeta i els 3 grups que han complert més encreuats tenen un xicotet reconeixement. Al final és un matí de gaudi que l’alumnat recorda cursos després i, fins i tot, hem tingut el goig d’haver compartit aquest joc amb l’alumnat de Rosella de l’IES Tavernes Blanques que ens varen visitar fa uns cursos.

Bé, però el que he vingut a contar no és la gimcana, sinó el treball de l’alumnat de Cultura Científica en la preparació dels cartells i, més en particular, l’activitat que varen realitzar a partir de les biografies de les científiques, aquesta activitat es pot reproduir en qualsevol aula de qualsevol nivell sense haver de preparar una gimcana, però necessitava contextualitzar l’activitat perquè té una part que és molt dirigida per a la preparació dels cartells, i un altra part un poc més lliure.

I en què consisteixen els cartells a què em referisc? Simplement és una cartolina (en relitat la quarta part d’una cartolina gran, que és més gran que un A4) on figura el nom d’una científica, matemàtica, metgessa…., acompanyat d’alguna imatge seua (fotografia, dibuix, còmic…) i envoltada d’altres imatges que reflecteixen la seua tasca professional, amb algunes pinzellades sobre el seu treball o la seua vida, l’objectiu és que siga atractiu i molt visual. El cartell s’acompanya d’una biografia molt breu de la científica, d’aquest text trau la informació l’alumnat de 2n d’ESO per emplenar els seus encreuats.

Ací teniu de mostra alguns cartells.

Clar, per a poder resumir en imatges allò que penses que és el més representatiu d’un personatge primer l’has de conèixer. Tot açò porta un procés de recerca i organització de la informació que anàvem realitzant a l’aula.

COM HO FÉREM?

Cada alumne escollia una científica sobre la qual faria la seua xicoteta investigació. He de dir que eren 15 alumnes i sols disposàvem de 4 ordinadors, amb la qual cosa el treball no anava marcat per a cada sessió-classe sinó per setmanes. L’alumnat disposava de les 3 hores de classe setmanals per distribuir-se les tasques que havia de fer i al final de cada setmana havien de pujar a Aules (aula virtual) la tasca indicada (decidíem si els venia millor presentar-la divendres o diumenge). El no disposar de suficients ordinadors em feu plantejar una tasca en paral·lel, que cadascú podria anar fent, mentre l’ordinador estiguera ocupat, en aquest cas es tractava de llegir un article científic que escollien entre diverses propostes i fer una xicoteta ressenya. Així que durant 4 setmanes l’alumnat s’organitzava preparant les activitats de l’11 de febrer i llegint i fent la ressenya. Tot açò requeria d’un acompanyament constant per part meua, durant les sessions de treball la meua tasca se centrava en el diàleg amb ells i elles, individualment o en grups, per aportar aclariments, correccions, felicitacions, ànims…

Centrant-me ja en les diferents etapes de treball, que ja dic que no es corresponen exactament ni amb sessions ni amb setmanes de treball.

Aquestes són les diverses tasques que lliuraven en la plataforma Aules al final de cada setmana.

1ª Tasca: Biografia de la científica
Elabora una biografia general d’una científica, matemàtica o enginyera, del passat o de l’actualitat, atenent els ítems següents:
Nom i cognoms de la científica
Imatge (fotografia, retrat…) de la científica
Àrea d’estudi i investigació a què va contribuir
El seu context històric (data de naixement i mort, país, classe social etc…)
Les seves aportacions a la ciència, medicina, matemàtiques…
Va obtenir reconeixement per part dels companys?
Va tenir problemes a l’hora de dedicar-se a la ciència?
Altres dades biogràfiques d’interès
De la informació extrau 2 frases significatives que valguen de pista per a l’encreuat
Breu explicació de per què l’has escollida
Bibliografia i/o webgrafia

Per iniciar-se en aquesta tasca es poden proporcionar algunes pàgines web d’interès com són:
11 de febrero
Mujeres con ciencia
Mujeres en la historia

2ª Tasca: Imatges (per al cartell)
Trieu les imatges que aneu a utilitzar en la cartolina.
Creeu un document de text (word, documents de google…) on pegareu les vostres imatges amb la grandària apropiada per al muntatge que vullgueu fer.
Justifiqueu breument per a què aneu a utilitzar cada imatge.

3ª Tasca: Exercici “d’escriptura creativa”
En realitat aquesta és l’activitat per la qual escric tot açò, i igual m’he enrotllat tant que ja us he cansat massa. Amb la idea de què allò que em contaren de la científica no fóra una mena de còpia i pega (això ja ho haurien fet a la 1ª tasca), i que per a parlar d’ella a la resta de companys i companyes de classe no fóra un resum asèptic, els vaig proposar que li escrigueren una carta, o que feren com que ella els escrivia una carta, o també podien escollir i inventar una entrevista fictícia a eixa científica (açò últim ho podien fer per parelles).

Aquestes eren les indicacions que havies de seguir presentades com a criteris d’avaluació:

Els va costar un poc entendre el que els demanava i llançar-se a escriure, però a mesura que algú en classe començava a comentar, amb les companyes, el que pensava escriure, pareixia que se’ls anava obrint la ment… Quan començaren a arribar-me les cartes em quedí impressionada, havien entrat completament en la dinàmica personalitzant la seua relació amb aquella dona, algunes cartes, fins i tot, em van emocionar. És per això que vaig elaborar una revista virtual on vaig recollir totes les cartes i entrevistes amb els cartells que cadascú havia fet per a què tingueren un record. Ací la teniu, espere que vos agraden.

 

 

 

A més, entre tota la classe, vam escollir els textos que més ens van agradar i unes quantes voluntàries posaren la seua veu i ens els van llegir a les xarrades que fem a Alboraia (població pròxima a València), totes les assistents els van felicitar també pel seu treball. Al final de la revista podeu vore els enllaços als vídeos amb les alumnes llegint els seus textos.

Bé, seguint i, ja acabant aquest relat amb les últimes tasques per a preparar la gimcana.

4ª Tasca: Biografia breu, molt breu
Breu biografia que acompanya al cartell de la gimcana

5ª Tasca: Muntar els cartells
Aquest ja era un dia de relax, cadascú tenia la seua cartolina, les fotografies i material divers per muntar el seu cartell i, encara que aparentment fóra un treball individual, la disposició de les taules en cercle afavoria l’intercanvi d’idees per als muntatges i l’ajuda quan a algú li faltava alguna idea.

Amb els cartells i les biografies curtes es preparà la gimcana pel pati i en acabar ho vam recollir tot i muntàrem aquesta exposició.

I açò és tot. Des d’ací, m’agradaria animar-vos a celebrar el proper 11 de febrer.

Altres propostes

El que he exposat és el resultat de diversos cursos fent la gimcana, que cada vegada se perfila i creix un poquet més, però es pot començar per qualsevol de les tasques indicades, o altres coses diferents com podria ser: fer una recerca d’informació i una foto de la científica i penjar-ho a les partes de classe després de contar-los-ho a les companyes i companys; preparar cartells (individualment o per parelles o grups) i, a partir de les imatges, que la resta de classe endevine a què es va dedicar eixa dona, o què va estudiar; i com no, que li escriguen una carta a la científica que escullen.
Es poden escollir les científiques sense cap criteri o establir criteris diferents cada curs, fer grups de treball a classe i un any a cada grup se li associa un continent i faria recerca de científiques al continent que li ha tocat així n’hi hauria representació de totes les parts del món; un altre any es podria fer la recerca assignant a cada grup un camp d’investigació; o també podriem fer grups de recerca per èpoques i es podria anar un poc més enllà i fer comparances amb els resultats trobats en els diferents grups de la classe.
Açò és tot, espere no haver-vos cansat massa i que gaudiu amb la lectura de les cartes i entrevistes.

Escrit per Isabel