No era un dissabte qualsevol, de fet feia setmanes havíem programat aquesta trobada a Alcàntera del Xúquer, a l’escola de Ferran i fins a l’últim moment no sabíem si podríem juntar-nos o no. Finalment, com totes i tots volíem acudir a la manifestació de la vesprada ens vam aplegar a Bonrepòs i Mirambell: Ferran, Àngels, Rafa, Lluís, Roser, Xusa i les 2 Roselles. D’entrada vam parlar sobre tot el que havíem viscut des del fatídic 29 d’octubre i dies posteriors perquè totes i totes tenim coneguts, familiars i amistat afectades per la DANA… amb un pensament especial al costat del nostre company Àlex, afectat de ple pel desastre. Li enviem un missatge d’afecte i amb el nostre oferiment d’ajuda per a ell i el seu alumnat.
Després d’una roda inicial per saber com ens va el nou curs ens capbussem en la faena que teníem programada: Ferran ens explica com treball el text lliure amb l’alumnat de 5 anys a partir de la tècnica de La notícia que els va explicar Estel (van visitar-la a la seua classe durant un matí 3 mestres de l’escola d’Alcàntera) i ens mostra la preciosa llibreta de textos d’alguns dels seus alumnes, també ens mostra el llibre de vida que estan fent de forma col·lectiva. Roser comenta com era el llibre de vida de la seua classe (amb aniversaris, excursions, textos, dibuixos…) i també parlem dels llibres viatgers dels companys i companyes del MCEP de Castilla la Mancha i de les revistes escolars i la coca de glicerina que Xusa va gastar fa uns cursos. Enllacem amb el projecte de cançoner tradicional que ha fet Rafa amb el seu alumnat de Benimarfull que va sorgir d’entrevistes amb dones majors del poble i les cançons dels iaios i iaies dels propis alumnes. Seguim amb el llenguatge i Rosella T. aprofita per recomanar-nos llibres meravellosos com La meva vall de Claude Ponti o Què ens diuen les petxines? de Helen Scales que tenen encisats els seus alumnes del Tombatossals de Castelló tot i les dificultats que tenen. També ens mostra la caixa de les preguntes i com sorgeixen temes per treballar a l’aula a partir de preguntes i hipòtesis del propi alumnat. També ens explica com gasta la troqueladora per als seus llibres que es lligen amb la ment i el joc del Bingo de la natura. Rosella T. també ens parla del museu que té a l’aula que creix sense ordre amb les aportacions dels xiquets i xiquetes. Rosella A. parla del museu de la mar d’Isabel del MCEP de Huelva. A continuació Rafa ens explica les fitxes autocorrectives de matemàtiques i lectura que treballa amb l’alumnat de Benimarfull i que ha elaborat amb partir del material que li va passar Abel, del MCEP de Canàries. I també el pla de treball que porta cadascun dels seus xiquets i xiquetes. Roser, com sempre, ens aporta visió crítica explicant que les guies ens vénen molt bé però que mai ens sotmetem a elles. En aquest sentit Rosella A. també mostra el pla de treball i les tasques que utilitza amb el seu alumnat del 2n d’ESO i com permet el treball semiautònom a un grup de 28 alumnes agrupats de 4 en 4. Per últim li toca al torn de la correspondència, Rosella A. i Àngels mostren la carta que estan a punt d’enviar cap a Huelva amb papiroflèxia, cartes col·lectives, textos i un interessant dossier sobre la DANA elaborat per l’alumant de 2n ESO A que comparteixen.
Parlem també de l’organització del congrés 2026, de fer samarretes, de la propera trobada a Alcàntera, de la vida… mentre preparem i ens mengem el dinar perquè prompte hem de fer cap a la ciutat per mostrar la nostra indignació amb el govern per la gestió de la DANA i en solidaritat amb les persones afectades.
Escrit per Rosella A.