Experiència: “I tu què penses? La contaminació de l’aire” (Rosella Antolí-MCEP País Valencià)

Durant aquest curs 2023-24 a l’IES Tavernes Blanques (València) hem desenvolupat un projecte d’investigació del medi relacionat amb la contaminació de l’aire a les zones urbanes i la seua relació amb la mobilitat. L’alumnat participant han sigut 23 alumnes de 4ESO de la matèria optativa Ciències Projecte interdisciplinar que compta amb 2h lectives setmanals. El repte més important per a mi com a professora en aquest tipus de projectes és desenvolupar entre l'alumnat l'esperit crític i despertar la consciència que el nostre benestar depén del nostre compromís cívic i que actuem com a ciutadans responsables tant en els nostres hàbits com en l'exigència als nostres governants de polítiques que promoguen la nostra salut. Aquest projecte sorgeix després de la lectura de l’article “Les ciutats europees podrien evitar 114.ooo morts addicionals cada any complint les noves recomanacions de la OMS sobre qualitat de l’aire” de l’Institut de Salut Global de Barcelona. Quina és la contaminació de l’aire als pobles on vivim? Quins són els principals contaminants de l’aire? Quin efecte tenen sobre la salut? Quin és l’origen dels contaminants? Quina relació te´la mobilitat amb la contaminació de l’aire? Què es pot fer des de les institucions per millorar la qualitat de l’aire? Com a ciutadans i ciutadanes, què podem fer? El projecte ha anat creixent a partir d’assemblees, eixides a l’entorn, propostes de vídeos o articles interessants, entrevistes… El resultat final ha sigut un programa de ràdio, un article per a una revista i una exposició que s’ha presentat al conjunt de professorat i alumnat de l’institut amb una valoració molt positiva tant per part de l’alumnat com del professorat implicat o visitant. Programa de ràdio. “I tu què penses? És saludable l’aire que respirem? Què podem fer per millorar-ne la seua qualitat?” Revista Plaerdemavida 77. Article pàgina 11.  

Visita a l’ajuntament de València

A continuació podeu llegir el treball ordenat de manera cronològica: 1.- Lectura comentada de l’article d’ISGlobal abans esmentat. 2.- Estudi dels contaminants de l’aire, el seu origen i els seus efectes sobre la salut. 3.- Estudi del trànsit a l’entorn de l’institut. 4.- Elaboració de l’enquesta sobre hàbits de mobilitat entre els nostres familiars. Anàlisi dels resultats. 5.- Visita al Centre d’Estudis Ambientals del Mediterrani (CEAM). 6.- Estudi de casos: ciutats europees amb ZBE i amb altres polítiques de mobilitat. En cas de València: Capital Verda Europea 2024. 7.- Visita a l’ajuntament de València i entrevista amb Giuseppe Grezzi (exregidor de mobilitat i qualitat de l’aire des de 2015-2023). 8.- Treball per grups per preparar el programa de ràdio, l’exposició i l’article per a la revista Plaerdemavida. Més de 200 alumnes de l’institut amb els seus profes acompanyants van visitar el nostre projecte amb una acollida excel·lent. Pel que respecta a l’alumnat protagonista i la professora la valoració és molt bona: es van superar els objectius plantejats inicialment, l’autogestió de l’aula va anar millorant a mesura que avançava el projecte i les responsabilitats assumides tant de forma individual com col·lectiva es van dur a terme de forma magistral. Aquest projecte dut a terme durant quatre mesos ha servit a més per millorar l’autoestima individual i la cohesió de grup encara que el grup ha sigut excessivament nombrós per treballar millor. En estos temps en què l’alumnat té tantes dificultats per dur endavant projectes a llarg termini i que té té tantes mancances per a redactar, revisar, compartir, rebre crítiques, reescriure… este treball ha servit per fer consicient l’alumnat que generar productes de qualitat no és una tasca senzilla.

Visita al CEAM

Gravar un programa de ràdio no és un repte senzill, s’ha de planificar el contingut, preparar el guió, repetir una vegada i un altra el text per no entrebancar-se i donar-li la entonació correcta, prendre decisions…Preparar una exposició i presentar -la a altres alumnes tampoc és una tasca copmplicada perquè s’ha de conéixer bé tema i pensar bé com es vol dir, tindre recursos per mantindre l’atenció del públic… i el mateix passa amb un article per a una revista cultural: s’ha de triar el llenguatge adequat per al públic de la revista, discutir sober l’estructura del text, seleccionar les imatges que es volen utilitzar, etc. Per a mi, com a professora, ha sigut un projecte molt especial perquè hem partit de bastantes dificultat, només puc estar agraïda a l’alumnat per fer-lo possible i a Teresa Vera (del CEAM) i Giuseppe Grezzi per estar disposats a atendre’ns des del primer moment i sobretot al meu company Mateo per fer de tècnic de ràdio. Aquest projecte s’ha presentat al Taller d’Educació Ambiental durant el Congrés del MCEP a Albacete 2024. Escrit per Rosella