LES PETJADES DE LA PEDAGOGIA FREINET A L’ESCOLA VALENCIANA DE L’AVUI

Fa més de dotze mesos vaig començar el meu camí per indagar les petjades que la Pedagogia Popular del nostre Célestin Freinet té a l’escola d’avui. Un dels meus primers camins a explorar va ser el fet de poder incloure’m dintre del MCEP-PV. A les meues companyes i companys sols puc agrair-los tot el que han fet per mi i per ajudar-me en la meua recerca (que no era gens fàcil). Avui, després d’uns mesos de molt de treball, puc compatir amb totes elles i ells, però també amb totes les i els mestres freinetians, que he aconseguit arribar a la fi d’un camí i a l’inici d’un altre nou. Recórrer les petjades i els vestigis que hi ha a l’escola i als mestres valencians d’aquests dies ens permet veure l’excel·lent nucli d’unió que ens ofereix caminar de la mà de la Pedagogia Popular. En els meus dies d’investigació he tingut l’enorme oportunitat de conéixer i reconéixer la tasca que, diàriament, fa el col·lectiu de mestres del MCEP-PV a cadascuna de les seues aules; la tasca diària de molts altres mestres Freinet que inclouen el nostre corrent, al costat d’altres, dintre del seu recorregut pedagògic, i, finalment, l’important paper que té l’escola d’Almoines com a retrat fidedigne de les lluites i reivindicacions a les quals les i els mestres freinetians donen veu als nostres dies. Recórrer les petjades i els vestigis de la Pedagogia Freinet en l’actualitat ens convida a valorar la importància de l’escola democràtica i participativa, de l’escola assembleària i cooperativa, de l’escola de tots i per a tots. Però, també, a valorar el fonamental paper que tenen tots aquells grups de mestres que conviden a reflexionar i créixer tots junts. És, sense cap dubte, un fet que diferència i potència la nostra pedagogia de moltes d’altres: la formació cooperativa permanent. Ens permet veure que hi ha molta més Pedagogia Popular del que hi creiem, encara que no sempre és com va ser pensada i elaboradora. Aquest fet pot ser un dels majors reptes que trobem en l’actualitat: la necessitat de reivindicar l’aplicació de les Tècniques Freinet d’una manera fidedigna. A les meues últimes línies, vull elogiar a totes les persones, a totes les mestres, que en un moment de la seua vida han caminat amb Célestin i Élise Freinet, perquè han contribuït a aconseguir una escola millor i més justa, una escola on l’alumnat és qui importa i qui tot ho mou. Totes elles i tots ells, mestres freinetianes i freinetians, ens han deixat uns vestigis que mai podrem esborrar.

Laura.

LA PEDAGOGIA FREINET EN LA ACTUALIDAD: VESTIGIOS DE UNA CORRIENTE EDUCATIVA VIVA