L’HORTA COM A ESPAI EDUCATIU (MCEP-PAÍS VALENCIÀ)

Rosella Antolí presentant les idees bàsiques de la Pedagogia Freinet
El passat dilluns 22 d’abril de 2024 es va presentar a la Facultat de Magisteri de la Universitat de València el projecte “L’Horta com a espai educatiu”. Aquest projecte és una col·laboració entre la Càtedra L’Horta de València de la Universitat de València i el Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials de la Facultat de Magisteri també de la Universitat de València. A l’acte van intervenir: la professora Amparo Hurtado Soler, vicedegana de Transformació docent, Innovació i Igualtat de la Facultat de Magisteri; el catedràtic d’Història Medieval Enric Guinot i Rodríguez, codirector de la Càtedra L’Horta de València; i la professora Cristina Sendra Mocholí en representació de l’equip de professorat del Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials implicat en el projecte. A més a més, a l’acte vam poder escoltar la ponència impartida per Rosella Antolí Santolària, professora del Departament de Física i Química de l’IES Tavernes Blanques i membre del Moviment Cooperatiu d’Escola Popular del País Valencià.   El projecte “L’Horta com a espai educatiu” ha suposat una oportunitat per a reafirmar-nos, encara amb un major convenciment, en la importància de fer una educació arrelada al territori. Al llarg del projecte hem recollit totes aquelles propostes i materials didàctics al voltant de l’Horta elaborats pels ajuntaments que conformen administrativament la comarca i per altres institucions com ara el Museu Comarcal de l’Horta Sud de Torrent, el Museu Valencià d’Etnologia, el Museu d’Història de València, el Centre d’Educació Ambiental de la Comunitat València, la Fundació Assut, l’Horta Neta, Justícia Alimentària, Per l’Horta i, fins i tot, xicotetes empreses de l’àmbit educatiu i turístic com Horta Viva o Viu l’Horta. Tot açò, ens ha permès obrir la mirada, més allà del món acadèmic, i descobrir una gran quantitat de propostes educatives fetes des de diferents organismes ubicats per tota la comarca de l’Horta. Tot aquest recull, ens ajudarà a comprendre millor els principals plantejaments i sabers tractats sobre l’Horta des de l’àmbit educatiu, sobretot, des de l’educació no formal, i ens servirà, sens dubte, com a fonament per al disseny de noves propostes i materials didàctics. Sens dubte, des del món de l’educació cal fer més visible l’Horta. Cal promoure el respecte, la cura, l’estima i la sensibilitat sobre els greus problemes que assolen l’Horta. I, sobretot, cal prendre partit. Per aquesta raó, la professora Rosella Antolí Santolària ha estat la nostra convidada a l’acte de presentació del projecte. Nascuda a Bonrepòs i Mirambell, en el cor de l’Horta. Filla de mestra. Activista en la defensa de l’Horta (entre altres moltes causes). Ella sosté que els docents, necessàriament, ens hem d’implicar en els moviments socials i culturals del nostre territori si volem contribuir a fer un món millor, més habitable, més amable i més humà. I ens va parlar de “L’Horta a les nostres mans”, un projecte fet al llarg de quatre mesos amb el seu alumnat de 4t de l’ESO de l’IES Tavernes Blanques. Un projecte que va apropar-los a L’Horta i que va cohesionar-los com a col·lectiu que s’implica i que aprèn unit. Podeu consultar la seua presentació clicant ací: ProjecteHortaAlesNostresMans_magisteri Cristina Sendra Mocholí. Universitat de València