Tercera trobada del MCEP-PV, curs 23-24

Dissabte 18 de novembre, dia assolellat als carrers i places de Xàtiva. Ens trobem a l’Ateneu popular, a la Plaça Sant Jaume. Ens acullen Rafa i Laura, i arribem de diferents punts Rosella A., Àngels, Xusa, Roser, Patricia acompanyades per Biel i Xavi. Comencem amb l’aprovació del calendari de trobades, de manera que divendres seran les quedades per etapes i proximitat geogràfica i els dissabtes que tenim establerts seran reunions de tot el grup, amb sessió de treball, dinar i passejada pel poble o l’entorn on ens trobem. El 27 de gener serà a Alcàsser, on ens rep Estel. I el 23 de març ens trobarem a Montserrat, on ens acollirà Laura. Abans de passar a veure i reflexionar a partir de l’experiència dels Book tràilers d’Àngels, parlem un poc de la pel·lícula documental “La Mestra” i Rosella comenta que plantejarà la seua projecció al pròxim encontre estatal del MCEP, proposta que ens agrada a totes. I sí, veure els Book tràilers que Àngels ha treballat i treballa amb alumnat de secundària, ens mostra una bona manera per desenvolupar la comprensió escrita i l’expressió a través del llenguatge audiovisual de les i els joves. Tenint unes condicions bàsiques de durada (uns 90’’ com a màxim), informació mínima sobre l’autora o autor, llegibilitat de textos escrits…, l’alumnat, de manera individual o per parelles, genera un missatge audiovisual que ha de ser coherent amb les qüestions clau del llibre del qual fan el treball, i capaç de generar en el públic les ganes de llegir-lo. Eixe públic moltes vegades és l’alumnat de la mateixa classe o d’altres grups. Al costat d’aquest apreci pels treballs que ens comparteix la companya, ens preguntem diverses qüestions. Les primeres, vinculades amb el potencial que té el fet que l’alumnat que rep tants missatges audiovisuals a través de les pantalles, siga també capaç de produir-ne missatges de la mateixa substància. També parlem que emprar aplicacions digitals que faciliten la creació audiovisual implica que estem obrint la nostra privacitat, ja que per a ser usuàries d’elles accedim a donar dades personals que queden al seu abast i de les quals poden fer-ne un ús que de vegades és molt opac. I arribem a un tema que ens preocupa: la sexualitat. Segons estudis, nens i nenes d’uns 8 anys que utilitzen tauletes o mòbils, es poden trobar amb continguts pornogràfics, que en una primera instància ni tan sols els han buscat. En les cases i en l’escola la sexualitat és un tema que les persones adultes sembla que tenim por a tractar amb nens, nenes i joves. Trobem que crear espais de confiança on es puga tractar de qualsevol qüestió que els preocupe amb naturalitat, inclosa la sexualitat, és una tasca que volem fer. Recursos com la Caixa Problemàtica, el programa divulgatiu “69 raons” que es troba a À Punt a la carta o fer un gir amb el qual començar a parlar amb elles i ells del que sí que els fa bé front al tractament de la sexualitat com un món ple de perills i coses que indiquem com a adults que estan malament, poden ser pinzellades que dibuixen un terreny atractiu per a ser explorat. Si obrim aquest camí amb l’alumnat, podem compartir allò que descobrim en la pròxima trobada a Alcàsser. Entre les cartes, els textos lliures plens de dibuixos, els llibrets contant com és el cultiu de la xufa o les meloneres, el mapa enorme del poble de Moixent… parlem de la correspondència com a tècnica Freinet. Roser ens comparteix el relat de les seues experiències com a mestra amb la correspondència escolar i convida a les companyes del grup a seleccionar materials i fer-ne una publicació. Material no en falta i en ell batega l’estima que ha animat la seua creació, tant de bo puga veure la llum! Patricia